Пажња: налазите се на старом сајту

Поштовани корисници, обавештавамо Вас,
да се нова верзија сајта налази на адреси - serbia.mid.ru

На крилима ”Руског витеза”

На крилима ”Руског витеза”

Искусни авион за далеко извиђање — таква је била намена првог у свету четворомоторног авиона Руски витез. Авион који је конструисао познати руски инжењер Игор Сикорски блиставо је извео свој први егзибициони лет 26. маја 1913. године.

Тог дана публика окупљена на петербуршког аеродрому није веровала да ће се двокрилац Сикорског попети у ваздух. То је био прави гигант: размах горњег крила — 27 метара, доњег — 20. Висина летелице износила је 4 метра, дужина 20, узлетна тежина преко три тоне. Авион су назвали трамвај, зато што је имао поред затворене пилотске кабине и велики путнички салон са прозорима, као и балкон у предњем делу у бичне излазе ка доњим крилима. Лет гиганта на висини од сто метара брзином сто километара на сат а 4 путника трајао је пола сата. И за то кратко време били су посрамљени критичари Игора Сикорског, који нису веровали да је могуће направити заиста велик авион. Оцењујући тај догађај, историчар авијације Николај Јакубович каже:

То је био пробој у техници. То је први вишемоторац у свету — ово је главно његово достигнуће. Уз то постављање мотора у низ дуж крила битно је олакшало летелицу. Ова два фактора су одиграла кључну улогу: по улгеду на Руског витеза почели су да праве све авионе са више мотора.

Руски витез није био први авион Игора Сикорског. Његов прототип био је авион изграђен 1909. године С-1, после којег се 1913. појавило још десет модела, између осталог хидроавион за руску ратну морнарицу. Индикативно је да је својих првих 6 летелица Сикорски правио практично у ”кућним условима” - у шупи на територији родитељског имања. А тек касније у фабрици авиона Руско-Балтичке фабрике вагона. Генију чини част то што је неке авионе Сикорски разрадио по технологији без скица: долазио је у радионице и давао веома конкретне задатке извођачима. Тако је направљен на пример двокрилац С-15 — један од руских ловаца их Првог светског рата. Уочи рата Игор Сикорски се активно бавио војном авијацијом и усавршавао је свог Руског витеза, подсећа шеф компаније Алијанса авијационих технологија Виктор Прјадка.

Даља модификација Руског витеза био је авион Иљја Муромец који је стигао у бомбардерску ескадру и активно се користио за уништавање живе силе противника. Чак у борбама са ловачким ескадрилама он је врло често излазио као победник због тога што су му митраљеци били смештени у авиону.

Према мишљењу Виктора Прјадке, четворомоторац Иљај Муромец је најбољи авион Игора Сикорског које је он правио у Русији све до емиграције 1918. године. Муромец је превазишао Витеза по многим параметрима. Тако за мање од годину дана после дебија Руског витеза Иљја Муромец је поставио двоструки светски рекорд — по максималном броју путника које авион може да превезе и по укупној носивости. У односу на 5 особа у Витезу, Мурмомец је подигао 15: укупно корисно оптерећење је износило 1290 килограма. Он је развио брзину већ до 110 километара на сат и држао се у ваздуху 5 сати са једним пуњењем резервоара, док је рекордна дужина лета Витеза износила један сат и 45 минута. Ипак први је био Руски витез. Управо он је проглашен за родоначелника свих тешких бомбардера, транспортера, извиђачких и путничких авиона у свету.

Извор: http://serbian.ruvr.ru

Категорије: Култура

Контакти

Амбасада

Тел: +381 (0)11 361 1090; +381 (0)11 361 1323
Емаил: rusembserbia@mid.ru
Web: serbia.mid.ru

Конзулат

Тел: +381 (0)11 361 3964, 361 7644, 361 3180
Емаил: cons.serbia@mid.ru


остали контакти