На крилима ”Руског витеза”
Тог дана публика окупљена на петербуршког аеродрому није веровала да ће се двокрилац Сикорског попети у ваздух. То је био прави гигант: размах горњег крила — 27 метара, доњег — 20. Висина летелице износила је 4 метра, дужина 20, узлетна тежина преко три тоне. Авион су назвали трамвај, зато што је имао поред затворене пилотске кабине и велики путнички салон са прозорима, као и балкон у предњем делу у бичне излазе ка доњим крилима. Лет гиганта на висини од сто метара брзином сто километара на сат а 4 путника трајао је пола сата. И за то кратко време били су посрамљени критичари Игора Сикорског, који нису веровали да је могуће направити заиста велик авион. Оцењујући тај догађај, историчар авијације Николај Јакубович каже:
То је био пробој у техници. То је први вишемоторац у свету — ово је главно његово достигнуће. Уз то постављање мотора у низ дуж крила битно је олакшало летелицу. Ова два фактора су одиграла кључну улогу: по улгеду на Руског витеза почели су да праве све авионе са више мотора.
Руски витез није био први авион Игора Сикорског. Његов прототип био је авион изграђен 1909. године С-1, после којег се 1913. појавило још десет модела, између осталог хидроавион за руску ратну морнарицу. Индикативно је да је својих првих 6 летелица Сикорски правио практично у ”кућним условима” - у шупи на територији родитељског имања. А тек касније у фабрици авиона Руско-Балтичке фабрике вагона. Генију чини част то што је неке авионе Сикорски разрадио по технологији без скица: долазио је у радионице и давао веома конкретне задатке извођачима. Тако је направљен на пример двокрилац С-15 — један од руских ловаца их Првог светског рата. Уочи рата Игор Сикорски се активно бавио војном авијацијом и усавршавао је свог Руског витеза, подсећа шеф компаније Алијанса авијационих технологија Виктор Прјадка.
Даља модификација Руског витеза био је авион Иљја Муромец који је стигао у бомбардерску ескадру и активно се користио за уништавање живе силе противника. Чак у борбама са ловачким ескадрилама он је врло често излазио као победник због тога што су му митраљеци били смештени у авиону.
Према мишљењу Виктора Прјадке, четворомоторац Иљај Муромец је најбољи авион Игора Сикорског које је он правио у Русији све до емиграције 1918. године. Муромец је превазишао Витеза по многим параметрима. Тако за мање од годину дана после дебија Руског витеза Иљја Муромец је поставио двоструки светски рекорд — по максималном броју путника које авион може да превезе и по укупној носивости. У односу на 5 особа у Витезу, Мурмомец је подигао 15: укупно корисно оптерећење је износило 1290 килограма. Он је развио брзину већ до 110 километара на сат и држао се у ваздуху 5 сати са једним пуњењем резервоара, док је рекордна дужина лета Витеза износила један сат и 45 минута. Ипак први је био Руски витез. Управо он је проглашен за родоначелника свих тешких бомбардера, транспортера, извиђачких и путничких авиона у свету.
Извор: http://serbian.ruvr.ru